Linguistic and interactional resources in pursuing an answer and their pedagogical implications in the EFL classroom

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Abstract

This study uses the approach of Conversation Analysis (CA) to analyse fragments of interaction corresponding to recordings of online and face-to-face classes in EFL classrooms that took place at Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE) in the years 2021 and 2022. The selected fragments focused on the process of pursuing an answer, with the purpose of identifying the linguistic and interactional resources that teachers use and their pedagogical implications in fostering students’ participation. The results showed a variety of linguistic resources such as the use of increments, indefinite pronouns, and negations, along with other interactional resources like offering candidate answers, orientating to maintain the co-participants’ ‘face’, and displaying different levels of epistemic authority. The pedagogical implications in terms of fostering students’ participation indicate that these resources mobilise answers to different degrees, offering candidate answers and using negations being the most predominant. However, these resources have a higher possibility of mobilising a response when combined instead of by themselves.
Este estudio utiliza el enfoque del Análisis de la Conversación (AC) para analizar fragmentos de interacción correspondientes a grabaciones de clases en línea y presenciales en aulas de inglés como lengua extranjera (EFL) que tuvieron lugar en la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE) en los años 2021 y 2022. Los fragmentos seleccionados se centraron en el proceso de búsqueda de una respuesta, con el propósito de identificar los recursos lingüísticos e interaccionales que utilizan las/os docentes y sus implicaciones pedagógicas en el fomento de la participación estudiantil. Los resultados mostraron una variedad de recursos lingüísticos como el uso de incrementos, pronombres indefinidos y negaciones, junto con otros recursos interaccionales como ofrecer posibles respuestas, una orientación a mantener la ‘cara’ de las/os coparticipantes y mostrar diferentes niveles de autoridad epistémica. Las implicaciones pedagógicas en términos de fomentar la participación estudiantil indican que estos recursos movilizan respuestas en diferentes grados, siendo ofrecer posibles respuestas y utilizar negaciones los más predominantes. Sin embargo, estos recursos tienen una mayor posibilidad de movilizar una respuesta cuando se combinan en lugar de usarse por separado.

Description

Citation

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By